اولویت جذب نیرو در مدارس استثنایی با آموزگار ابتدایی و پیش دبستانی است

اولویت جذب نیرو در مدارس استثنایی با آموزگار ابتدایی و پیش دبستانی است

تهران – ایرنا -رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اولویت جذب نیرو در آموزش و پرورش استثنایی با آموزگار در دوره پیش دبستانی و ابتدایی است.

حمید طریفی حسینی امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره کمبود نیروی انسانی در این مدارس استثنایی اظهارداشت: عمده مشکلات در حوزه نیروی انسانی در حیطه کیفیت بخشی است، بطور مثال معلمان توانبخشی، پرورشی و مشاور در این مدارس نیاز است.

وی افزود: مدارس استثنایی به هنرآموز متخصص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در رشته‌های کاردانش‌ در دوره متوسطه نیاز دارد، اکنون از آموزگاران و معلمان دوره متوسطه استفاده می‌شود و این افراد آموزش‌های لازم برای تدریس به دانش‌آموزان استثنایی را می‌بینند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عمده استخدام‌های ما در سال‌های گذشته در حوزه آموزگاران استثنایی بوده است، ادامه داد: سال گذشته هم در آخرین آزمون استخدامی ۸۶۸ نفر سهمیه داشتیم که بنا به دلایل مختلف حدود ۴۴۰نفر از این سهمیه را توانستیم جذب کنیم، علت جذب تعداد کمتر افراد هم این بود که در بسیاری از مکان‌ها یا متقاضی نداشتیم یا داوطلبان نتوانستند نمرات علمی لازم را کسب کنند و از سهمیه‌ در اختیار هم استفاده کامل نشده است.

طریفی حسینی عنوان کرد: اکنون کارهای اساسی‌تری در حال انجام است که شیوه‌های جذب متفاوت شود اما در این شرایط برای ما مهیا شده که در حوزه‌های نیروهای کیفیت بخشی به‌ویژه توانبخشی از چند روش کمبود نیروی انسانی را رفع کنیم.

اولویت جذب نیرو در مدارس استثنایی با آموزگار ابتدایی و پیش دبستانی است

وی یادآورشد: در این راستا تفاهمی با دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته که دانشجویان سال سوم رشته‌های توانبخشی در دانشکده‌های توانبخشی با اولویت گفتار درمانی و کار درمانی، سال آخر تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند و یک دوره مشترک در این خصوص تعریف شود که ما بتوانیم از این طریق نیروهای فارغ التحصیل کشور را جذب کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون مکاتبات و پیگیری‌ها برای اجرایی شدن این تفاهم نامه انجام شده است و همینطور این قول را گرفته‌ایم که در اولین آزمون استخدامی ماده ۲۸، هزار نفر نیرو توانبخشی را بتوانیم از این طریق در این فراخوان اعلام و در آزمون جذب کنیم.

طریفی حسینی اظهار کرد: این برای اولین بار است که پس از چند سال نیروی توانبخشی جذب می‌کنیم و علت جذب نشدن در این چندسال هم این است که این‌ افراد باید در طرح طبقه بندی مشاغل معلمان تعریف می‌شدند که تاکنون نشدند، اکنون کار حقوقی این موضوع انجام شده تا این شرایط فراهم شود.

وی افزود: توقع داریم که اگر این برنامه اجرا شود در اولین آزمون حدود هزار نفر با توجه به تعداد متقاضیان جذب شوند و از سوی دیگر دانشجویان سایر دانشگاه‌ها را هم بکارگیریم تا به تدریج این کمبود جذب شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع اگر سالانه ۵۰۰ نیروی توانبخشی از سایر دانشگاه‌ها را همراه با هزار نفر در آزمون استخدامی جذب کنیم، مشکلی از نظر کمبود نیرو وجود نخواهد داشت.

طریفی حسینی افزود: مشکلات کمبود نیروهای پرورشی و مشاور هم با توجه به سهمیه در آموزش و پرورش، بخشی هم به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص داده می‌شود.